Az alábbi cikkben egy pályakezdő tréner gondolataival, kérdéseivel, dilemmáival találkozhatsz. Megismerheted, hogy az első tréninget mi előzi meg a tréneri oldalról, majd ezt követően a tréneri hivatáshoz elengedhetetlen tudásról, kompetenciákról ejtek szót, végül pedig az általunk kidolgozott tréner képzésről olvashatsz néhány információt. Megtudhatod, hogy képzési programunkban melyik alkalomnak mi a szerepe és miért is kell ez egy sikeres tréner képzeletbeli bőröndjébe.

Péntek van, már délután. Itthon vagyok. Leülök és előveszem a laptopom, majd elkezdek gondolkodni. Mi is legyen a tartalom? Jó, oké, tudom, elmondták, mi az, amit feltétlenül tegyek bele. Na de hogyan vigyem ezt egy diasorra? Mit tegyek még bele? Ez így kevés. Ez meg sok. Nem baj, az előadói nézetbe beleteszem, hátha. Hmm, mi legyen a háttér? Látszani fog a fényviszonyok mellett? Ki tudja, nem jártunk még abban a teremben. Sebaj, készítek egy olyat, ami tuti látszik majd: fehér háttér fekete betű. Mondjuk a másikat is megtartom, hátha. Az sokkal jobban tetszik, az vagyok én. Oké, kész. Megvannak a tervezett gyakorlatok is, a prezentáció is. Na de az idővel még nem is számoltam, belefér ez mind a délelőttbe? Jó, megtervezem ezt is, hogy egy-egy gyakorlat körülbelül mennyi időt vesz igénybe. Hátradőlök. Kész. Még átfutom egyszer, előadói nézetestől, mindenestől. Látom, hogy már késő van, így lefekszem.

 

Szombat reggel van, itt az indulás ideje. Legalább fél órával korábban jó lenne megérkezni, mint a csoport, hiszen a technika ördöge, az új terem, a lelkiekben történő ráhangolódás, mosdó, flip-chart, eszközök, ceruzák, tollak, papírok stb. Meg is érkezem a helyszínre. 40 perccel előbb, mint a kilenc órai kezdés. Pár perc pakolás, projektor beállítás, székek rendezése és már érkeznek is a résztvevők, akikkel szóba is elegyedünk. Jön egy újabb csoporttag, őt is bevonjuk és a közlekedésről beszélgetünk tovább, eközben nekem izzadni kezd a tenyerem, hiszen látom, hogy 10 perc és kilenc. Kilenc, szóval kezdünk. Kezdek, mint tréner, egyedül, 10 perc múlva. Hú, hát jó. Tulajdonképpen nincs ezzel gond, hiszen készültem, no meg öt év egyetemi képzés és további felnőttképzések kapcsán jól ismerem a témát, sokat olvastam róla, gyakorlom is. Ezt viszont kevésnek érzem, hiszen szuper lenne, ha ezekből az egymásnak még idegen emberekből sikerülne egy csoportot kovácsolni, sőt tovább gondolva az is jó lenne, ha engem is, mint trénert elfogadnának. Ekkor még eszembe jut néhány kérdés: Na és mi lesz, ha ismerik a játékokat, amikkel készültem? Mi lesz, ha nehéz helyzet adódik? Hogyan jönnek majd ki egymással a csoporttagok? Hogyan is fog ez a délelőtt zajlani?

A fenti sorokban az én első, önálló tréneri élményemet, akkori gondolataimat írtam le, amiről azt gondolom, hogy minden pályakezdő trénerben felmerülhetnek. Még akkor is, ha két éven át, munka- és szervezetpszichológusnak tanulva rengeteg modellt, elméletanyagot sajátít el az ember és számtalan projektmunkában vesz részt (akárcsak én).

Természetesen fontos, hogy a tréner ezekkel tisztában legyen és alapos, átfogó elméleti tudás legyen a birtokában. Azonban ez még nem elég. Hiszen ott van velünk több ember, akiknek egy ilyen helyzetben mi vagyunk a tréner. Igen ám, de trénerként fontos dolog, hogy bizonyos kompetenciák birtokában legyünk. Ezek segítenek bennünket a tréneri munkában, hogy ne csak prezentáljunk, hanem valóban át tudjuk adni az adott anyagot; abban, hogy rálássunk arra, hogyan is van a csoport együtt; abban, hogy kinek sikerült beilleszkedni, kinek lehet még segítségre szüksége; abban, hogy hogyan viseljük ezt a kitüntetett szerepet a csoportban és még sokáig sorolhatnám, hogy miért is van ezekre szükségünk.

Amikor kollégáinkkal kidolgoztuk a képzési programunkat, mi is erre fókuszáltunk, hogy a résztvevőket képessé tegyük ezen helyzetek/események kezelésére. Fontosnak véltük azt, hogy az önismeret is nagy hangsúlyt kapjon a képzésünkben, hiszen ez elengedhetetlen része ennek a hivatásnak (és véleményem szerint sok-sok más hivatásnak). A csoportdinamikai ismereteket azért válogattuk be, hogy megtudd, mi miért történik az emberek között és ezeket kezelni is tudd. No és a nehéz helyzetek!

Hát abból is akad a tréneri munka során, ami igencsak kizökkentheti az oktatót a szerepéből/munkájából. Sőt, lehet, hogy megijed tőle, lehet, hogy leblokkol. A képzésünk keretei között ezért is kapott szerepet ez a téma, hiszen a csoport élén lévő személynek reagálnia kell ezekre az eseményekre, hogy az adott tréninget rendben be tudja fejezni. A mai online világban a personal branding sem maradhatott ki, hiszen ezt a sok elsajátított tudást, eszközöket, kompetenciákat valahogyan célszerű lenne kamatoztatni. Ehhez segítségül tippeket adunk az elinduláshoz, a hirdetéshez, és természetesen teret adunk annak, hogy mindenki megtalálja a saját területét, mivel így tudja majd minden résztvevő a benne rejlő energiákat, erősségeket kamatoztatni a tréneri pályán.

Felmerülhet benned a gondolat, kedves olvasó, hogy mit is kapsz még tőlünk a képzésen? Azt tapasztaltam, hogy az önismereti utazás, a szakmai fejlődés és egy új hivatás elsajátítása is megvalósul a képzésünkön. Ezen felül készítettünk egy olyan gyakorlat csomagot a résztvevőknek, amely minden tréner számára remek eszköztár lehet. Továbbá hallgatónkként a kreativitás és az improvizáció világába is bepillantást nyerhetsz, amivel megalkothatsz új gyakorlatokat, átírhatsz meglévőket, megalkotva a saját, egyéniségedet kifejező „tréneri bőröndödet”.

A képzés végéhez érve már egy „kész bőrönddel” indulhatnak útjára végzett hallgatóink. No de merre is mehetnek majd trénerként?

A képzés során megtanulják a résztvevők a különböző tréning típusokat, ezek kötelező és ajánlott alkotóelemeit és elméleti tudással is gazdagodhatnak. Szó lesz majd az időgazdálkodás tréningről, az asszertív kommunikációs tréningről, a konfliktuskezelési tréningről és még számos, napjainkban igen népszerű tréning típusról, amit a megbízók kérhetnek a trénerektől, valamint arról is, hogy mely tréningek levezetéséhez szükséges speciális végzettséggel rendelkezni.

Úgy vélem, hogy a megszerzett tudást akár szabadúszó trénerként, akár egy szervezetnél belső trénerként is kamatoztathatják a végzett trénereink. Mindenkinek személyiségéhez, tapasztalataihoz, elméleti tudásához illeszkedő utat célszerű választani, hogy trénerként komfortosan, magabiztosan állhasson ebben a szerepben. Pszichológusként fontosnak tartom még a tréningre érkező résztvevők oldaláról is megközelíteni a témát. Nem mindegy ugyanis, hogy a tréningre érkezők hogyan is vannak jelen: maguktól választották a fejlődést vagy küldték őket? Mindkét esetben más kihívásokkal néz szembe a tréner, azonban mindkét helyzet számos előnyt is rejteget magában.

Ha bővebben is érdekelnek a részletek, keress bátran bennünket emailben/telefonon vagy kérj tőlünk személyes konzultációt!

Még több információ a Tréner képzésről:

https://www.indigo-training.hu/trener-kepzes/

A képek forrása: Pixabay

Szerző: Boldizsár Szilvia, Munka- és szervezetpszichológus

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..